U bent hier

Weer genieten van eten, ondanks kauw- en slikproblemen

Door: Huntington KennisNet Nederland op 
Like  0

Judy van Herk studeert aan de HAS Hogeschool en liep eind 2017/begin 2018 stage bij Fijnproevers. Fijnproevers is een bedrijf dat hartige voeding produceert voor mensen met kauw- en slikproblemen en zij zijn daarmee een alternatief voor de zoete drinkvoeding. Judy onderzocht hoe Fijnproevers nieuwe klanten kan bereiken en informeren. Daarnaast kijkt zij hoe groot de interesse en naamsbekendheid is van Fijnproevers bij zorginstellingen en diëtisten. HuntingtonNet sprak haar over haar onderzoek.

Hoe is Fijnproevers ontstaan?

‘Ondernemers Adrie en Miriam van der Loo runden een succesvol restaurant en ontwikkelden het merk SMAAKgeheimen, een serie tapenades, pesto’s, kaasdips en dressing die in hun restaurant populair waren. Het Máxima Medisch Centrum in Eindhoven en Veldhoven was geïnteresseerd in SMAAKgeheimen en vroeg Miriam van der Loo eens langs te komen. Patiënten met kauw- en slikproblemen zijn vaak aangewezen op zoete drinkvoeding die ze niet altijd lekker vinden. Naar aanleiding van dat gesprek besloten Adrie en Miriam hartige voeding te gaan maken voor mensen met kauw- en slikproblemen, die lijken op echte maaltijden zoals smoothies, tussendoortjes, soepen, snacks, desserts en hele menu’s.’

Wat is er anders aan deze voeding ten opzichte van gewoon voedsel?

‘De grootste gevaren bij voedsel voor mensen met kauw- en slikproblemen zijn verslikken en ondervoeding. De producten zijn kleine porties maar bevatten veel energie, eiwitten, aminozuren en vezels om ondervoeding te voorkomen. Het voedsel heeft een fijne structuur, waardoor het minder energie kost om te eten. Het eten laat geen vocht los in de mond en voorkomt daarmee verslikken.’

Wat wilde je achterhalen met het marktonderzoek en hoe heb je dat gedaan?

‘In het onderzoek heb ik me beziggehouden met de vraag hoe Fijnproevers klanten online en offline nog effectiever kan bereiken. Fijnproevers worstelde met het bereiken van nieuwe klanten, omdat de partner of mantelzorger van de patiënt ook vaak de producten bestelt. Ik heb interviews afgenomen bij experts om meer context voor het onderzoek te krijgen en tot een inhoudelijkere conclusie te komen. Daarnaast heb ik een vragenlijst afgenomen onder potentiële klanten zoals verzorgingstehuizen en vaste klanten.’

Wat waren de belangrijkste conclusies uit de interviews?

Voor de interviews sprak ik met zes experts waaronder voedingsexperts en een apotheker. De belangrijkste tips waren om trouw te blijven aan wat Fijnproevers uniek maakt. Fijnproevers is een klein bedrijf maar ook de enige producent van hartige voeding voor mensen met kauw- en slikproblemen. Daarnaast kregen we de tip om in de communicatie meer de mensen centraal te zetten in plaats van het product. Daar is Fijnproevers nu mee bezig, maar ‘t kan soms best een uitdaging zijn om patiënten in beeld te brengen, omdat geen patiënt met kauw- en slikproblemen hetzelfde is. We willen niet de indruk geven dat het eten alleen geschikt is voor bepaalde patiënten.’

Wat vond je de meest verrassende uitkomsten van de vragenlijst?

‘Ik heb aan vaste klanten gevraagd wat zij van de producten vonden. Aan potentiële klanten heb ik gevraagd of zij interesse hebben in de producten en waarom. Uiteindelijk hebben 60 respondenten de vragenlijst ingevuld. Ik was verbaasd over de leeftijd van de respondenten, die liep van 35-75 jaar. Ik had verwacht dat de leeftijd hoger lag. Daarnaast was een opvallende uitkomst dat de respondenten  de consistentie van het voedsel zo belangrijk vonden, zodat het weinig moeite kost om het door te slikken. Zij vonden het ook belangrijk dat de voeding eiwit- en energieverrijkt is om ondervoeding te voorkomen, maar dat was een minder verrassende uitkomst. Daarnaast gaven de respondenten aan dat ze behoefte hebben aan aanbiedingen en acties. Wij zijn daar niet meteen op ingegaan, omdat veel mensen de producten van Fijnproevers nog zien als medische voeding en acties daar niet direct bij passen.’

Wat heeft het jou aan nieuwe inzichten opgeleverd?

‘Ik had nog niet eerder in deze sector gewerkt en was ook niet bekend met deze problematiek. Ik vind Fijnproevers een mooi bedrijf en de medewerkers zijn heel gedreven om nog betere en innovatievere producten te maken. Echte veranderingen kunnen soms lang duren, zoals samenwerkingen aangaan met ziekenhuizen en diëtisten, en dat vond ik lastig voor mijn onderzoek. Ik heb ook veel mooie ervaringen opgedaan. Af en toe stonden we ook op congressen om de producten onder de aandacht te brengen. Daar hebben we veel positieve reacties gekregen. Weinig mensen waren bekend met het product, maar bleken wel interesse te hebben. Mijn doel was om meer mensen te kunnen laten genieten van eten en het is heel mooi om te zien hoe positief de reacties waren op De producten van Fijnproevers.’

afbeelding van HuntingtonNet

Huntington KennisNet Nederland